Klager: Køb i udlandet

Klager: Køb i udlandet

Hvis du står en i en situation, hvor du har købt en vare på en udenlandsk hjemmeside eller i en udenlandsk butik, og varen er defekt, er der nogle ting, du kan gøre.

Varer i udlandet er typisk meget mere fristende end det, vi har herhjemme, da det oftest er nogle andre og mere spændende varer, vi måske slet ikke har herhjemme. Hvis du er faldet over noget, du bare må eje fra udlandet, har vi her hos Pengeinfo nogle forbrugslån, så du kan få lige de varer, du ønsker dig mest, hurtigt og nemt.  

Køb i EU

Når du køber varer fra lande i EU, er du i din gode ret til at blive behandlet på lige fod med det gældende lands egne borger. Det vil sige, at hvis du har købt varer fra Tyskland, skal du behandles, som hvis du var en tysker. Dette gælder både vilkår og prismæssigt. 

Derudover skal du være opmærksom på, at du har 14 dages returret på dine varer købt i EU. Dette gælder, hvis du blot har fortrudt dit køb. Her skal du selv betale fragten.

Vær dog opmærksom på, at mad, flybilletter eller oplevelser såsom koncerter aldrig er refunderbare.

Hvis din vare er defekt eller indeholder fejl, har du en reklamationsret, der gælder i to år ved varer købt i EU. Ved varer købt i EU slipper du også for at betale moms og told.

Køb uden for EU

Ved varer købt uden for EU gælder en anden procedure. Her pålægges varerne også told, moms og afgifter, modsat varer købt inden for EU. Derudover opkræves der et importgebyr fra fragtmanden grundet beregningen af told, moms og afgifter. Her er det altså fragtmanden selv, der bestemmer taksten, og det kan derfor være en god idé at undersøge, hvilket fragtfirma der benyttes, og hvad deres importgebyr er. 

Som udgangspunkt kan du heller ikke forvente at fortryde dit køb, hvis hjemmesiden hverken markedsfører sig på dansk eller benytter sig af .dk i domænenavnet.

Altså er det vigtigt at være opmærksom på, at det ikke er muligt at sende sine købte varer retur, og derfor er det vigtigt at vurdere, om det er pengene værd.

Er du i en position, hvor din vare, som er købt uden for EU, er defekt eller indeholder fejl, så er der nogle faktorer, der afgør, om du har reklamationsret. Hvis domænenavnet benytter sig af .dk, og hjemmesiden er på dansk, så har du også to års reklamationsret som ved køb inden for EU. Hvis domænenavnet derimod benytter sig af .com, og hjemmesiden ikke er på dansk, kan du ikke regne med at få dine penge tilbage.

Hvad enten du har købt varer inden for eller uden for EU, så gennemgå altid handelsbetingelserne og undersøg, hvor du står henne i forløbet. Vær også opmærksom på, at fragten kan være meget dyr ved returvarer uden for EU, hvis det er på din regning. Derfor kan det være en rigtig god idé at tjekke om det er dig eller sælger, som i sidste ende skal betale returfragten. Hvis du mangler hjælp til at betale returfragten, har vi hurtige SMS-lån, der giver dig pengene samme dag. Så kan du komme videre med dit returneringsforløb.

Klager over køb af varer inden for og uden for EU

Du kan også stå i en situation, hvor du ønsker at klage over din købte vare.

Hvis sælgeren ikke har en tilknytning til Danmark i form af et kontor eller butik i Danmark, kan du i nogle europæiske lande få din klage bearbejdet ved det, der kaldes et klagenævn, hos det land, som sælgeren er fra.

Så hvis sælgeren er fra Tyskland, skal klagen sendes dertil. Her skal klagen først og fremmest rettes mod forhandleren. Hvis dette ikke løser problemet, kan du klage til Europa-Kommissionens ODR-portal. Her indsender du din klage på dansk, og de oversætter den herefter for dig og sender den afsted.

Det er som udgangspunkt meget svært at klage over varer uden for EU. Hvis domænenavnet ender på .dk, og hjemmesiden ellers er dansk, kan du klage til Forbrugerklagenævnet. Derimod, hvis domænenavnet ender på .com, og hjemmesiden enten er dansk eller andet, kan du sende din klage til econsumer.gov, og de vil på bedste vis hjælpe dig videre med dit problem.

Skrevet af
Andreas Linde
Hjem » Nyheder og artikler » Klager: Køb i udlandet